silmäneula kulttuuri on muutosta

Tikkurila, asema ja kasvukeskus

  • Tikkurila on asemapaikka ja dynaaminen kasvukeskus ja pala eurooppalaista maisemaa Monet´n tyyliin
    Tikkurila on asemapaikka ja dynaaminen kasvukeskus ja pala eurooppalaista maisemaa Monet´n tyyliin

Rautatiematkustajat pystyvät usein helpommin aistimaan kulttuurimaisemaa kuin autoilijat. Autoilulla on taipumus muuttaa paikkoja tavalla joka peittää alleen niiden historian. Kun asioi autolla Jumbomarketeissa ei ole helppo saada viitteitä paikan historiasta. Paikan lähestyminen, sinne saapuminen ja sieltä lähteminen on vailla juuri kyseisen marketin ominaislaatua, eräänlaista suurta paikattomuutta. 

Seison ja kuljen usein Tikkurilan asemalla. Ennen suurta myllerrystä nimeltään Marjarata ja Tikkurilan Liikennekeskus paikka oli suoraan Tohtori Zivagosta ja ikäänkuin suureen itäiseen lakeuteen astumista intiimin ja kalustetun Helsingin rajalla. Junakuulutukset kuuluivat myös venäjäksi puolen kilometrin pituisilla autioilla plattformeilla joilla kaikui suomen ja venäjänkieliset tiedotteet siitä että juna on vain kansainvälisessä liikenteessä ja että viimeinen vaunu on numero yksi ja numerot kasvavat veturiin päin.

Rautatiemaisemalle tunnusomaista on että dynaaminen kasvu ja uudisrakentaminen ei kokonaan tuhoa vanhaa maisemakulttuuria. Tikkurilassa voi vieläkin Helsingistä päin tulevaa junaa odotellessa kokea itsensä niin perinteiseksi, niin isoäidinnaikuiseksi, niin matkustavaiseksi kun näkymä on suora ja vapaa jonnekin Malmille saakka ja ihminen saa aistia elokuvallista junan asemalle tuloa minkä kokemuksen esim pienet lapset painavat mieleensä kuin rahaa pankkiin.

Marjarata tulee vaan voimistamaan Vantaan kulttuurimaisemaa joka ihanalla tavalla ei ole ristiriidassa uusiorakentamisen kanssa vaan päinvastoin. Tikkurila on sekä kasvava ja dynaaminen, että historiansa tunteva keskus. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Tiedätkö koska sille Tiksin asemarakennukselle tehdään jotain, onko jonkinlaisia suunnitelmia ilmassa?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Siinä toimii Vantaan Museo! Toivottavasti saa jäädä siihen. Nyt siellä on näyttely elokuvakuvaohjaaja Kassilasta, arvannen että oli vantaalainen.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Tarkoitin lähinnä nykyistä lättänää aseman virkaa toimittavaa, en sitä kaunista punatiilirakennusta :D

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #5

Ei aavistustakaan. Siihen saisi kyllä yritteliäs jonkun kivan puodin. Tai sitten se säilyy lipunmyyntipisteenä, niille tulee tarvista useammille. En oikein hahmota mitä ne kaikki valtavat pytingit ovat ja kuinka ne liittyvät asemaan.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #6

Mun lapsuuteni eka tuttavuus oli Malmin vanha asema. Vitsi se oli hieno. -70 luvulla siinä oli vielä jotain vanhanajan arvokkkuutta lipunmyynnissä ja kaikessa. Funkkiksesta tykkään muutenkin.

Petyin pahasti kun uusi asema rakennettiin ja vanhaan tuli joku kirppari, en tiedä onko se vielä missä käytössä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #7

Joku voisi tehdä listan toimivista asemista ja sitten voisi kiertää retkeilemässä ja kokeilla niiden kahviloita. Riihimäen asema taitaa olla ihan entisellään ja jonkinlaista funkkista vaikka ehkä kolhompaa kuin se Malmin vanha.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #9

Täytyy mainostaa, että meillä Keravalla on erinomainen ja edullinen aseman kahvila.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #11

Ja muutenkin kiva aseman seutu! Jännä taideteos jonkinlainen veistos, ja sitten ainakin ennen oli Alpo Jaakolan töitä yhdessä tunnelissa. Keravan asema on minun junieni kotipää! Eikä ne muuten Helsingissä aja perille asti mikä on mukavaa. Saamme putkahtaa kaupunkiin teatterin kulisseista ja Aleksis Kiven selän takaa.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #13

Alpo Jaakolan aidat ovat yhä Sampolan tunnelissa, ne antavat tyylikkään/arvokkaan tunnelman koko alikulkutunnelille.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Matkustin Tikkurilaan iltana jolloin junat eivät kulkeneet Helsingistä juuri sen pidemmälle.
Venäjältä tulin, Rovaniemelle oli aikomukseni.
Helsingin rautatieasema oli kuin kummitusten linna. Tyhjä, ei ketään missään. Jostain ilmotustaululta sain selville, että junat Tikkurilaan kulkevat. Muistin että minulla on Tikkurilassa tuttu, olimme tehneet yhdessä töitä. Siispä soitin ja kysyin majapaikkaa.
Niin sitten piirtyi hieman Venäjän kohmettamaan muistiini Tikkurilan asema ja aseman seutu. Lämpimänä ja vieraanvaraisena.
Seuraavana päivänä lähti Pohjanmaan pikajuna. Tikkurilasta, ei Helsingistä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kaupungit kehittyvät juuri tuohon suuntaan että keskustaa ei tarvita joka käänteessä. Jotain mutkatonta ystävällisyyttä säilyy siten kun entinen pikkukaupunki muuttuu yhdeksi suurkaupunkialueen keskuspaikaksi.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Tampereen keskustaa siirretään (siirto 1 km) rautatieaseman viereen, ja asemanseutu rakennetaan täysin uudenlaiseksi. Myös se kertoo jotain rautatieaseman ja keskustan merkityksestä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #8

Tampereelle junalla tullessa on ollut vähän niinkuin jossain Englannissa tai Belgiassa missä junat ajavat muutoksen kynsissä olevan työpaikka-alueen läpi.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu Vastaus kommenttiin #10

"muutoksen kynsissä olevan työpaikka-alue" Sitä juuri Tampereen asemanseutu on ollut ainakin 100 vuotta. Nyt teollisuustyöpaikat ovat korvautumassa toisenlaisilla.

Martti Laines

Autoilijat pystyvät paremmin aistimaan kulttuurimaisemaa kuin rautatiematkustajat koska teitä on kymmenkertainen määrä kiskoihin verrattuna. Junassa matkustaja on rautatien vanki.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Siitä vaan sanallistamaan sitä aistimista.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Autoilija on rattinsa vanki toisin kuin rautatie- tai vaikka bussimatkustajakin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Autoilija on äkkiä entinen autoilija jos kovin aktiivisesti aistii.
Sen sijaan autoilija puoliso kylläkin aistii ihan turvallisesti, paljon aistii, mihin autoilija ynähtelee tai joskus vaikenee kokonaan.

Olen kyllä silloin tällöin pysäyttänyt auton ja aistinut.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Oman auton etkä ohiajavan toivottavasti. D ). On kuulemma teiden varteen järjestetty aistimispaikkoja.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan Vastaus kommenttiin #19

Tällä kymmenellä on aihetta pysäyttää aistimaan aina silloin tällöin. Virallisia aistimispaikkoja välttelen, kun siellä on aistittu usein huolimattomasti. Metsikkö ja kosteikko ovat suosikkejani. Lillukka-oravanmarjatyyppi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sujuu se aistiminen kohtuuhuonosti ratissa myös viinilasillisen kanssa toisin kuin vaikka junan ravintolavaunussa...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Sukulaismies oli autoineen asemalla odottamassa, kun poikieni kanssa saavuin Tikkurilaan. Heurekaan olisi ollut muutaman minuutin kävely, mutta vieraanvarainen kyyditsijä halusi "viedä" meidät kohteeseen autollaan.

Pitkältä tuntuneen katuristeilyn jälkeen olimme tiedekeskuksen parkkipaikalla, josta kuitenkin piti kävellä aikamoinen matka pääovelle, kaiken huipuksi moniraiteisen rautatien alikulun kautta. Reipas kävely asemalaiturilta Heurekaan olisi ollut huomattavasti autoilua lyhyempi varsinkin matkansa, ilmeisesti myös kestonsa puolesta. Mutta mitäpäs sitä lahjahevosen suuhun kurkistelemaan; kiitos kyydistä!

Helsingin rautatieasemalla on arkkitehtoninen arvonsa, mutta raideliikenteen toiminnan kannalta se on toivoton katiska. Runsas junatarjonta yhdistettynä raiteistoon, joka ei ole läpiajettava, on sekä matkustajan että liikenteenhoidon kannalta työläs ja epämukava.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Olipa epäkäytännöllinen kyytimies. Asemalta tosiaan on noin sadan metrin kiva kävely Heurekalle riippusiltoineen.
Helsingin pisara joka avaisi katiskan (;)) on kai haudattu, sääli.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #25

No ei sulla kuitenkaan ollut vaihtoehtoa.

Toimituksen poiminnat